Jaký je stav současné graffiti scény?
Zóna na Šmeralu je TOP brněnský spot. Když si dáš pozor na hovna, šprcky a buchny, dá se tam dobře zamalovat i se pokochat výtvory ostatních. Takových 12, 13 let zpátky to tam byl jeden masterpiece vedle druhýho. Když jsme tehdy bydleli v cigánské čtvrti kousek od Šmeralu, chodila jsem se tam se psem koukat každou chvíli. S nostalgií vzpomínám na tu dobu, kdy jsme se schovávali s cigárama za rohem, kdy jsem měla v pokoji compl s Windows 98, na kterým jsem furt dokola přehrávala starý DOS střílečky, kdy jsem do sešitu kreslila svoje první sketche a o rok později malovala první věci venku. Teď se tam jdu po nějaké době podívat, koukám na ty věci, co tam jsou, a pokládám si otázku, kam se graffiti scéna za těch víc než 10 let posunula.
Styl malování se proměňoval vždycky: jinak se malovalo v 90. letech, jinak se malovalo v letech 2000 - cca 2010, jinak se maluje teď. A za 10 let to bude nejspíš zase jinak. Oproti tehdejšímu stavu jsem si ale všimla pár věcí. Zaprvé, i dobrý věci objevující se na legálech už nejsou tak vymazlený jak dřív. Rozuměj: značná část pieců tam nejsou ty burnery, ze kterých ti spadne brada, jak to bylo tehdy, ale basic věci co namaluješ do 10ti minut i nelegálně. K tomu některý další z dřív dobrých crews přesedlávají na trash (např. EF). Netvrdím, že je to špatně, ale napovídá to něco o změně kvality toho, co se na zónách maluje. Zadruhé - a to je mnohem důležitější - to, co si teď dovolí toys, si v takové míře nikdy dřív nedovolili. Malování sraček do o 100% lepších pieců se podle toho, co jsem na tom Šmeralu teď viděla, stalo v podstatě normou (nemluvě o tom, kolik toyovin se začalo vyskytovat i mimo legály). To je něco, co absolutně nepochopím. Když jsem já začínala malovat, měla jsem o graffiti scéně načtený všechno - základní pojmy, to, že se před malováním na zeď nejdřív trénuje na papír, abych nebyla za toye a nedostávala kapky, i to, že přes piecy, co jsou lepší než moje, se prostě nemaluje - jinak bych taky mohla dostat přes držku a přijít o barvy i jméno. I já jsem si na Šmerale byla zkoušet jedny z mých prvních věcí, ale to bylo asi tak metr široký hluchý místo mezi dvěma piecy, kde byly jenom nějaký pozůstatky starých věcí a nikoho to tam nesralo. V životě by mě nenapadlo prostě začít čmárat přes věc, co je asi tak 1000x lepší než to, co předvádím já. Vždycky když jsem něco crossla, byl to buď už zničenej piece (kromě jednoho případu, kdy jsem myslela, že už do toho někdo čmáral, ale byl to fillin původního autora - upřímně doufám, že si to ten člověk už nepamatuje :-D), nebo věc horší než moje, popř. jen tagy, když jsem dělala větší piece. Vždycky jsem chovala respekt k lepším a zkušenějším writerům. Dneska to jde do hoven: jebnutých děcek, co si hrajou na writery zatímco ničí práce jiných a zasloužily by pár facek je tolik, že už o nich ani nemáš přehled. Kdyby ty svoje sračky malovaly někde mimo, člověk se jim vysměje, přejede to a neřeší (dřív se dost hrotilo i to a ulice byly od toys čistý, dneska už to většina writers nemá zapotřebí a hlavně jsou toho fakt mraky, takže už to ani tak úplně nejde, a tím, že frčí trash style, je toyství částečně legitimizováno).
Abych tady ale jenom nebrečela, jak je všechno špatně, musím říct, že i dneska se malujou věci, který rozhodně nejsou žádnej oldschool a přitom jsou dost dobře koukatelný. A wildstyle burnery a husto charactery z legálů taky úplně nevymizely. :-) A nevymizeli ani dobří writers, co ctí hodnoty graffiti scény a svou aktivitou to dokazují. Let's go underground. <3