Seriálové okénko: Jak se mi líbil "Perníkový táta" a "Most!"
Nejsem žádnej velkej seriálovej znalec - sjíždím vlastně jen mainstream a to ještě kolikrát se zpožděním - přesto si dovolím okomentovat a doporučit dva seriály už zmíněné v názvu článku. Sledovala jsem v poslední době víc dobrých seriálů, co za to stojí, např. Walking Dead, Stranger Things, samozřejmě Hru o trůny aj., ale tyto dva mě obzvlášť zaujaly a navíc se týkají témat, o kterých tady na blogu občas píšu. Takže?
PERNÍKOVÝ TÁTA
Pro seriálový nadšence starej, moc starej seroš (2008 - 2013), ale spousta lidí ho i tak ještě pořád neviděla, a měla by. Teda za předpokladu, že je zajímá drogová tématika. Čekala jsem něco na styl Trainspottingu, ale je to něco úplně jinýho, nebo je spíš na drogovou problematiku nahlíženo z trochu jiného úhlu.
Hlavním hrdinou je padesátiletý učitel chemie Walter White, který onemocní rakovinou a dostane trochu šílený nápad, jak před téměř jistou brzkou smrtí zaopatřit rodinu. S pomocí svého bývalého studenta, feťáka, dealera a pouličního vařiče Jesseho Pinkmana zakládá profesionální pervitinovou varnu a jeho zboží brzo ovládne lokální perníkový trh, jelikož vyniká nad ostatním svou nezvyklou čistotou. Byť se problémy objevují hned na začátku, postupem času se s narůstající vidinou obrovského výdělku Waltův a Jesseho špinavý byznys čím dál víc rozmáhá a je do něj zapojeno čím dál víc lidí, což ale zároveň přináší čím dál víc problémů a narůstá nutnost dělat špatný věci včetně vražd, což v důsledku Walterovu rodinu paradoxně čím dál víc rozbíjí a ohrožuje. Originální název seriálu Breaking Bad je tudíž dost výstižný.
Perníkový táta se od všech ostatních filmových a seriálových počinů o drogách liší hlavně tím, že se nezaměřuje ani tak na užívání drog nebo jejich postihování, jako spíš na často opomíjenou výrobu a distribuci, a krásně tak ukazuje, že drogy neničí životy jenom těm, kteří je berou, ale komplet všem, co se kolem nich pohybují - Walter White je totiž opravdu jen a pouze výrobcem. To, že hlavní postava není žádnej gangster, ale (na začátku) normální slušnej člověk, do kterýho by nikdy nikdo v životě nic takovýho neřekl, pomáhá navíc vytvářet místy vyloženě komické momenty, kdy se v nějakém prostředí pohybuje osoba, která do něj zdánlivě vůbec nepatří. Celkově je ale seriál spíš drama než komedie, hlavně poslední 2 série jsou co se týče drsných momentů dost výživné.
MOST!
Osmidílný seriál Most! je poměrně čerstvá záležitost a spolu s Comebackem asi nejlepší český seriál vůbec. S komediální nadsázkou se dotýká společenských témat, jako je stále aktuální otázka soužití Čechů a Romů, sexualita a pohlavní - nebo jak je to moderní říkat - genderová identita apod.
Tato témata podle mého názoru nikdy nebyla problematičtější, než jsou teď. "Staré" problémy ve formě nenávisti a diskriminace na základě rasy, etnika, sexuální orientace atd. se totiž začaly potkávat s novou formou extremismu, a tou je tady na blogu aktuálně poměrně často skloňovaná politická korektnost, která je možná ještě nebezpečnější svou zdánlivou dobrotivostí, přestože jde v závěru o to stejné zlo, ke kterému se jen došlo z druhé strany. Stejně jako v případě rasismu, sexismu a homofobie je totiž odlišnost považována za něco špatného, akorát že místo toho, aby byla záminkou k nenávisti, nesmí být vůbec vnímána jako odlišnost. Rasy, národnosti a pohlaví prý neexistují a je to vlastně jen přežitek. Všichni lidé jsou prý stejní a neexistují mezi nimi rozdíly. A jakékoli zpochybnění této myšlenky je považováno za nežádoucí a to i přesto, že cílem nebo pointou takového zpochybnění třeba vůbec není omezování lidských práv nebo šíření nenávisti. 10, 15 let zpátky bylo in být bisexuál, protože to nebylo "trapně normální", dneska se bere poukázání na vychýlenost homosexuálního chování od většinové normy za hroznou urážku. Kanadský premiér byl označen za rasistu po tom, co vyšlo najevo, že byl před X lety na nějakém večírku převlečený za Aladina a měl začerněný obličej. Jako argument je uváděno to, že kdysi dávno v USA probíhala nějaká představení, kde byli běloši převlečení za černochy a zesměšňovali je. Je to asi stejně tragikomicky absurdní, jako to, jak české "feministky" zbrojí proti příponě -ová u českých ženských příjmení, protože to X století zpátky bylo přivlastňovací zájmeno, které říkalo, že ta žena "patří" nějakému muži (jako že to je třeba Jana, rybářova dcera/žena --> Jana Rybářová), i když už se to tak dávno nepociťuje. A mezitím v Istanbulu věší na budovu 450 párů ženských bot za každou ženu, která je v Turecku ročně zavražděna vlastním manželem... Rasisti, sexisti a homofobové mají vnitřní problém s vlastní nedokonalostí (komplexy z malýho péra a tak), korektní extrémisti taky, akorát že u nich ta "nedokonalost" spočívá v nějaké odlišnosti, kterou nejsou schopní přijmout jako odlišnost, ale to už se opakuju. Jako perličku na závěr přidám už jen to, že článek o kanadském premiérovi komentoval nějaký Asiat tak, že "...bílí lidi nemají právo určovat, co je a není rasismus". BÍLÍ LIDI NEMAJÍ PRÁVO... tak určitě.
Mno, Most! se toho v každým případě, co se nekorektnosti týče, vůbec nebojí. Nejenom že nešetří vtipy a narážkami na etnicitu a sexualitu/gender, ale přímo rasistických a homofobních/transfobních hlášek padne za celej seriál dost požehnaně, až je s podivem, že něco takovýho v dnešní době vůbec odvysílali v TV. Většina těchto hlášek přitom vychází z úst normálních lidí ("slušných Čechů"), ačkoliv náckové se v seriálu objevujou taky (a zase se jim naneštěstí říká skinheadi...). Objevujou se v něm samozřejmě i cigáni, z nichž jsou pouze dva pracující, a zbytek představuje typické obyvatele Chánova, kteří raději učí svoje děti krást a dealovat drogy místo aby je posílali do školy, a zmlátit a pobodat "gádžovské vetřelce" je pro ně denní chleba. Prostředí Chánova je autentické (natáčelo se přímo tam) a je zachycen stav, ve kterém po sobě tamní romské obyvatelstvo nechává zdejší bytovky (tj. totálně vybydlené a zdevastované, i když oproti košickému Luníku IX., což je největší ghetto v Evropě, vypadá Chánov ještě dost čistě a přívětivě). V neposlední řadě je tu transsexuální postava Dáša, která se narodila jako muž a i přes zdařilou proměnu, kdy se jejímu sex-appealu neubrání ani homofobní slušnočeši, to má ve vztazích dost těžký - jedním potenciálním partnerem je mylně považována za shemale, druhej zase nezvládne překousnout nejmenovaný pozůstatek někdejší mužnosti. Zároveň se krásně ukazuje, že ženskost opravdu spočívá v úplně jiných věcech, než je profese, které se člověk věnuje, nebo to, jestli umí píct koláče.
Most! tak celou problematiku ukazuje z různých stran. To samozřejmě nemůžou překousnout ani okamurovci a jim podobní, kteří by nejradši viděli hlavní protagonisty vyobrazené jako hrdiny, kteří správně po křesťansku potlačí svoje úchylné choutky, spojí se s pleškama a při znění vypalovaček od Ortelu zapálí celej Chánov i se všema těma cigošema, mezi kterýma přece z principu nemůže být ani jeden opravdu slušnej, ani hyperkorektní sluníčkáři, kteří stěží překousnou sprostý slova, natož aby snad tolerovali předkládání rozdílů mezi způsobem života většiny etnických Čechů a většiny Romů nebo rozdílů mezi vztahy cis a trans lidí. Mně se tohle právěže hrozně líbí: celkové vyznění seriálu je takové, že všichni jsme lidi, ale jsou mezi náma rozdíly, které bysme neměli popírat & jsou mezi náma rozdíly, ale všichni jsme lidi, každej máme svoje, každej jsme nějakej a dokonalej není nikdo, ani slušnočech Luďan, štamgasta ze Severky :-).